Co to jest budżet domowy i dlaczego warto go prowadzić?”
Zajęcia pt. „Co to jest budżet domowy i dlaczego warto go prowadzić?”
W dniu 20 stycznia odbyły się zajęcia w klasach 4 - 6 na temat „Co to jest budżet domowy i dlaczego warto go prowadzić?”, według scenariusza nagrodzonego przez Narodowy Bank Polski. Cel ogólny zajęć to popularyzacja wiedzy ekonomicznej wśród uczniów.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie uczniów z różnymi pojęciami ekonomicznymi: gospodarstwo domowe, budżet domowy, dochody, dyscyplina budżetowa, wydatki, równowaga/ nadwyżka/ deficyt budżetowy
- zapoznanie uczniów z różnymi źródłami dochodów i wydatków,
- nabycie umiejętności konstruowania prostego budżetu domowego,
- uświadomienie uczniom znaczenia racjonalnego gospodarowania finansami w gospodarstwie domowym,
- doskonalenie umiejętności kluczowych, w tym matematycznych,
- kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
Podczas zajęć uczniowie wypowiadali się na temat swoich gospodarstw domowych i ich dochodów oraz wydatków, obejrzeli film, nauczyli się konstruować budżet domowy, pracowali w grupach wykonując zadania rachunkowe. Ponadto rywalizowali ze sobą biorąc udział w grze „Wyścig”, która polegała na jak najszybszym wykonaniu zadań, które związane były z tematem lekcji. „Wyścig” był jednocześnie najbardziej emocjonującą częścią zajęć. Zaangażowanie w pracę było bardzo duże, ponieważ każda grupa chciała wygrać. Niektórzy popełniali błędy, ale potrafili je znaleźć i poprawić. Większość uczniów pozytywnie oceniła zajęcia i przyznała, że ich wiedza i umiejętności wzrosły w zakresie ww. tematyki. Na koniec zajęć wszyscy uczniowie otrzymali drobne upominki oraz wyrazili chęć wzięcia udziału w podobnych zajęciach w przyszłości. Jako prowadząca zajęcia i autorka scenariusza jestem zadowolona z przebiegu lekcji, zaangażowania uczniów i ich wiedzy zaprezentowanej na koniec zajęć, co oznacza, że warto organizować tego typu zajęcia, nawet w młodszych klasach szkoły podstawowej.